Påskeuka med David Olney og norske General Forsamling

David Olney – The Stone (EP 2012)
General Forsamling – Steidn (EP 2021)

David Olney ga i 2012 ut EP’en «The Stone». Det hadde han samlet tre eldre og tre nyskrevne låter som sammen over en halvtime tar oss gjennom påskeuka på David Olneys måte. Noen eldre låter altså, men likevel i en ny kontekst.

General Forsamling deler min begeistring for albumet og at de i fjor ut fine norske – mer bestemt jærske – versjoner av låtene. Jeg har flettet inn litt om deres versjon av «The Stone», «Steidn» og om oversettelsene av Kjetil Skrettingland.

«Something happened. Back there all those centuries ago. Something not easily believed or easily dismissed. Two thousand years of glory and horror, of love and hate, of beauty and violence have only made those long ago events more murky and more enigmatic. But nothing comes of nothing. Something happened. The Stone is an attempt to address those events. From varying points of view (a con man, a donkey, a murderer and a soldier), a story is told. A picture struggles to emerge. Nothing is proved. Nothing is denied.»

– David Onley i Liner Notes til «The Stone»

Dagen før Palmesøndag – «Jerusalem Tomorrow»

Vi trenger ikke tro på alle deler av historien. Den har likevel nok å by på av lidelse, kjærlighet og håp. Albumet begynner med palmelørdag og én av David Olneys aller mest kjente låter, snakkesangen, «Jerusalem Tomorrow». Vi går tilbake til tiden da Jesus levde på jorden. På den tiden var det mange som forsøkte seg på helbredelser. Olney tar perspektivet til én av dem:

«Well, I’m in this desert town and it’s hot as hell
But no one’s buyin’ what I got to sell
I make my lame kid walk
I make a dumb guy talk»

Men det er da Jesus kommer på banen:

«Instead of callin’ down fire from above
He just gets real quiet and talks about love
And I’ll tell you somethin’ funny
He didn’t want nobody’s money»

…..
«Well, I guess I’ll string along
Don’t see how too much can go wrong
As long as he pays my way I guess I’ll follow
We’re headed for Jerusalem tomorrow»

Forsiktig gitarklimpring, Davids instendige fremføring drar oss inn i historien om kvakksalveren som aldri nådde opp til Jesus’ nivå slik Jesus fremstår i Bibelen.

Eselet på palmesøndag

Dagen etter er det palmesøndag. Olney gir oss perspektivet til eselet som Jesus red inn i Jerusalem på i låten «Brays». Fantastisk låt! Sergio Webb på klassisk gitar, David Roe på bass samt strykere bidrar på denne og andre låter til stemningen. Eselet når sjeldent opp i dyrenes hierarki. De ses på som litt dumme og late dyr. Men maken til oppreisning dette dyret får, når Jesus rir inn i Jerusalem til stor jubel på palmesøndag:

«Blessed am I of all creatures
Blessed am I of all beasts
I heard the cries of Hosanna
Palm leaves were laid at my feet»

Etterforskning og avhør

I blueslåten «Brains» tar Olney oss med på politietterforskningen og avhøret av disippelen Judas Iskariot som leder til Jesus’ dødsdom. «Kem er hjernen bag dette komplottet?», som det heter på jærsk. Judas Iskariot svarer og får sine tretti sølvpenger.

Skjærtorsdag

Jesus siste måltid presenteres i «Flesh & Blood», her et utdrag av Kjetil Skrettinglands oversettelse:

«Enn heilt aen plass.
I ei heilt aen ti.
Då braud an brø,
Då sjenkt’an vin.
Timen va kåmen,
Dæ jekk mod kvell.
Mæ sine venna,
An tog farvell»

Langfredag

Deretter er det langfredag og historien om «Barabbas», røveren som folket ville ha frigitt i stedet for Jesus. Samtidig tas vi gjennom mange av Jesus’ lidelser denne dagenz Pontius Pilatus frigir Barabbas og toer sine hender.

«But what kind of freedom is this that is mine?
To spend all my days in search of a sign
To have my life saved and to never know why
To owe such a debt to a stranger»

«Barabbas» er en lang historie fortelles i et ganske høyt tempo. Sergio Webb briljerer på gitar, men det er også mye annet krydder på denne låten.

Soldaten og steinen 1. påskedag

Helt til slutt roes det ned, og vi serveres en flott «A Soldier’s Report», om soldaten som ikke klarte å passe på Jesus’ døde kropp. Hva opplevde han? «The Stone», steinen, var rullet til side, Jesus hadde stått opp fra de døde. Forsiktige, men også litt majestetiske blåsere understreker kontrasten mellom soldatens tap og 1. påskedags jubel over Jesus’ oppstandelse.

Bli med David Olney og hans søken etter å forstå påskens mysterier. Olney døde på scenen for to år siden. Han hadde rukket å spille inn det fantastiske albumet «Whispers & Sighs» sammen med Anana Kaye, et album som anbefales sterkt!

Norske versjoner

Alle sangene på «The Stone» finnes også i norske – jærske – versjoner med «General Forsamling. Kjetil Skrettingland har oversatt låtene. Albumets musisering og oversettelsene er tro mot originalene, men de norske tekstene og vokalistens mørke stemme gir oss likevel muligheten til å høre de flotte låtene fra er litt annerledes perspektiv. Jeg sier som Tønes i hans beskrivelse av «Steidn»: «Heller ikkje denna gångo får me veda med sikkarhed kem så fjerna steinen. Heldigvis.»:

«Viss nogen rebella hadde kåme,
Uden tvil – æg ville haurt, æg ville sitt.
Injen levanne sjel konne grett dæ,
Æg sværje på soldatlive mitt!
Æg vakte heila nåttå uden pause,
Men mæ daggry når solå ris i aust,
Då såg æg at steidn an va fjærna.
Æg må mella at kråppen æ vekk»

Sist oppdatert 17. april klokken 07:30.

Publisert av gubberock

Jeg er født i 1970. Jeg skriver om musikk som interesserer meg.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere liker dette: